Performance Coaching Executive

Performance Coaching Executive

In case you need to reschedule our meeting, please email sara@balansinstitutet.se asap.

All the tools you will be given in our coaching av based on research and neuroscience. My intention as your Performance coach is to give you both knowledge and experience of methods for personal development and mental fitness. I don’t teach, I am just offering you tools.  Your own experience will be the teacher during the coaching period which means it is of great importance that you stick to your daily discipline of 5 minutes meditation and reflection. Please cancel your coaching if you are not ready to do your part as I don’t want to waste our time.

Photo: Anton Körberg

Veckor

”Do or do not- there is no try”
– Yoda

First of all- start by scheduling your daily practice. When is the best time for you to practise? Just befor you walk out of your bed as a way of reminding you of your intention to be focused and relaxed today? Or as a a short break after lunch to rejenuverate? Or before you leave your office as a way of letting go of you daily stress before you meet your family? Or just before sleep in order to let go of thoughts and take you to a deep state of recovery?

This weeks practice regulates your nervous system and helps you go from stress reaction to stress respons.

Övningen ger: Nedreglering/avslappning och ökad energi genom att du påverkar ditt eget nervsystem och din syresättning.
Diafragmarörelsen sänker trycket i både bröstet och i magen, frigör spänningar i diafragma, bröstkorg, nacke, axlar. Övningen påverkar dina hjärnvågor och skapar förbättrade förutsättningar för inlärning, fokus.

Att tänka på: rastlöshet, oro är vanligt. Stå ut med dina inre hinder och låt kroppen få nyttja andningens välgörande effekt under tiden. Väcks för starkt obehag, maila mig gärna. Samtliga övningar är enkla men samtidigt väldigt djupverkande.

You can increase the effeciency of this tool by täppa till höger näsborre as your nostrils has connections to your nervous system. Breathing through your left nostril has a proven effect on blood pressure (Swedish study). Important: Drink water, the deep breathing can cause you illamående if your dehydrated.

Vecka 1
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • Tips: Andas du genom VÄNSTER näsborre aktiverar du lugn- och ro responsen ännu effektivare pga olika näsmusslorna har olika kopplingar till nervsystemet. 
  • En något längre guidning. Välj den som passar dig bäst eller kombinera. Rekommenderad träningsdos 2 ggr/dag.

”The more I think, the more I understand there is no easy answer”
– Winnie the Pooh

Veckans övning ökar förmågan att lyssna och uppfatta kroppens behov och kommunikation. Du tränar även upp din uppmärksamhetsförmåga och släppa taget om tankeloopar.
Utöver att dagligen göra övningen – prova att fatta beslut med kroppen (vi talar om detta under din coaching) och ha tillit till kroppens signaler och behov. 

Vecka 2
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • Känner du tillit till dig själv och dina inre upplevelser? Lyssnar du på kroppens behov av återhämtning? Den här övningen stödjer dessa förmågor och ger dig ett konkret verktyg för effektiv återhämtning.Välj en lugn plats där du kan sitta eller ligga ned ostört.
  • En lite längre version med musik. Välj den som passar dig bäst eller variera. Maila Sara om du önskar längre guidningar.

”The gift of disappointment is to bring us into reality so we don’t get stuck in the realm of how things might have been.”

Mindfulness training developer your meta awareness- the ability to be consious about what your consius about. This week is about recognizing you inner critic, the inner voice that informs you about everything that should have been done better and everything you should worry about. Just notice this inner voice and also how you feel when you let yourself be agitated, anxious by this voice.  Your nervous system doesn’t know the difference between a tight dead line or the emotions based on your critical inner voice- it is pushing the same buttoms for stress, anxiety and survival.

This weeks practice is about observing this inner critic both in your meditation practice and your daily life.

Vecka 3
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • Tre korta övningar som effektivt frigör spänningar i rygg, nacke, käkar
  • En guidning för att varva ned och släppa taget om tankar

Här kommer längre version av yogapasset med videofilmade instruktioner.  Uteslut mantrat om det känns obekvämt. Du kan förslagsvsis tänka/känna ” jag andas in, jag andas ut” i varje rörelse för att förstärka ditt fokus.

”In the middle of difficulty lies opportunity”

Den här veckan handlar om att aktivt träna din koncentrationsförmåga och aktivt/medvetet filtrera distraktioner.

Veckans övning ger dig ett verktyg för att träna upp fokuserad uppmärksamhet och ignorera andra stimuli i din omgivning. Du behöver en hög nivå av vakenhet och aktivering för detta. Om du är väldigt trött efter en lång period av vakenhet kommer du inte längre ignorera andra stimuli. Med andra ord blir du mer mottaglig för distraktioner. I detta fall- gör hellre övningarna i vecka 1 och 2 för att få hjälp att varva ned och sova.

Vecka 4
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • Övningen tränar förmågan till fokuserad uppmärksamhet
  • Övningen handlar om att träna upp förmågan att ignorera stimuli

”Let go or be dragged”

Genom att ägna tid åt inre reflektion och introspektion skapar du integrering i din hjärna. Det finns forskningsresultat som visar att koncentration på din inre värld får viktiga integrativa, prefrontala trådar att växa. Den här övningen ger dig ett enkelt, effektivt verktyg för att på kort tid sortera dina inre intryck och se sambandet mellan dina tankar, emotionella upplevelser och fysiska förnimmelser.

Vecka 5
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • Den här övningen kan du göra när som helst, var som helst, tex inför ett möte. Du kan även förlänga de olika momenten och prova en längre stunds meditation där du observerar tankar, känslor, andning, fysiska förnimmelser.

”When you reach the top, keep climbing”

Vecka 6
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • En övning för att snabbt, enkelt och effektivt samla ihop sig själv.
  • En övning för att Skapa din dag som du själv önskar uppleva den. Lyssna gärna en gång, därefter gör övningen utan guidning. Repetera ” Jag skapar min dag.  Jag är i mitt fokus och skapar en produktiv dag”.
album-art

Bonusövningar
Sorry, no results.
Please try another keyword
  • En musikslinga du kan använda som bakgrundsmusik då du utövar 5 minuter koncentrationsträning

Introduktionvideos

För dig som önskar veta mer och har tid att se.
Håll ditt fokus på veckans övning (ljudfilerna ovan) och integrera dem i din vardag genom att schemalägga dessa som en mikropaus.