Vecka 4 – Bli medveten om vad som pågår här och nu och utforska samspelet mellan tanke, kropp och känsla

/

/

Vecka 4 – Bli medveten om vad som pågår här och nu och utforska samspelet mellan tanke, kropp och känsla

Du saknar tillgång till detta innehåll

För att ta del av innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt medlemskap/abonnemang

eller

Om passet

Detta är fjärde veckan av MIMY’s 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du träna dig i att se samspelet mellan tanke, kropp och känsla.

Vecka 4 – Bli medveten om vad som pågår här och nu och utforska samspelet mellan tanke, kropp och känsla

Veckans reflektion – Inte döma: När du dömer är du inte längre i ögonblicket utan istället i dina tankar om ögonblicket. Lägg märke till dömanden i din meditation som till exempel “det här är tråkigt, jag gillar inte att vara så här splittrad”. Lägg även märke till dömanden utanför din meditation och refl ektera kring vad du tror skulle hända om du slutade döma. Döm inte att du dömer!

Daglig yoga: Långa djupa andetag, höftlyft (ej om du har mens eller är gravid) och ryggflex
Daglig meditation: Andrum

Syfte med övningarna: Yogaövningarna löser upp spänningar i höfter och ländrygg, meditationen tränar upp förmågan att känna helhet mellan kroppsliga förnimmelser, tankar och känslor. Du ökar din medvetenhet om vad som pågår inom dig.

Vardagsträning: Skriv en lista på 10 saker du uppskattar och njuter av och välj någonting från listan vid 1-3 tillfällen den här veckan. Det kan vara stort som smått; gå på bio, läsa ett månadsmagasin, gå ut med hunden eller ta ett varmt bad. Syftet är att bli medveten om vad du uppskattar och öka närvaron i det. Läxan är särskilt viktig för dig som inte känner dig värdig njutning eller har för mycket att göra. Prioritera aldrig bort omtanken till dig själv oavsett hur du känner.

Jag vill gärna höra ifrån dig! Lämna din feedback eller ställ frågor här!

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Balans Online

Balans Online erbjuder dig två forskningsbaserade metoder –  mindfulness och medicinsk Yoga.  Via onlinetjänsten kan du träna helt på egen hand.  Välkommen att ta del av medicinska yogapass, träningsprogram, övningar för särskilda behov samt delta på livesända kvällspass med Sara Emilionie! 

Copyright 2021 © Balans Institutet