Lugn, trygg och fokuserad i en turbulent värld – Balansprogrammet

Lugn, trygg och fokuserad i en turbulent värld – Balansprogrammet

Sara Emilionie om Balansprogrammet

Två övningar som effektivt aktiverar din avslappningsrespons

Dessa övningar i kombination har testats i en svensk studie och visat signifikant effekt på blodtryck, oro, ångest. Prova att genomföra övningarna dagligen och se vad du upplever! 

Långa Djupa Andetag

Både svensk och internationell forskning visar att djupandning hör till det mest kraftfulla vi kan ägna oss åt för att reducera stress och syresätta cellerna vilket har en direkt påverkan på immunförsvar, matsmältning, blodtryck m.m – Inom loppet av bara några minuter!

Andning genom vänster näsborre ger en förstärkt lugn- och ro respons då de olika näsborrarna via näsmusslorna sägs ha olika kopplingar till det autonoma nervsystemet. Prova gärna att andas genom vänster näsborre 10 minuter morgon och kväll och se hur det påverkar din upplevelse av stress.

Spela videoklipp
Spela videoklipp

Ryggflex

En övning ur “korta ryggpasset” som ingår i Balansprogrammet. Övningen jobbar med muskulatur i bäcken och ryggrad, masserar alla disker mellan kotorna, påverkar flödet av blod, lymfvätska runt ryggraden och spinalvätska i ryggraden. Tillsammans med det yogiska andetaget har denna övning visat mätbara effekter på högt blodtryck. I en studie vid primärvårdsforskning i Malmö visade kombinationen av andning och ryggflex signifikanta förändringar av blodtrycket. Det man såg var att 10 min andning ihop med en enkel ryggflex morgon och kväll sänkte blodtrycket lika mycket som vid medicinering. Studien är publicerad och finns att läsa via Medline: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24314119

“Korta ryggpasset” är testat i ett flertal studier med dokumenterad effekt även på rygg, hjärta, oro, stress och ångest.

Feedback

Några av de arbetsplatser som provat Balansprogrammet: