Fokus (20 min)

/

Fokus (20 min)

Om

Fokus (20 min)

Fokus innebär förmågan att kunna rikta sin uppmärksamhet på det som sker i nuet. Forskare har upptäckt att uppmärksamhet är av grundläggande betydelse för hur väl våra hjärnor fungerar, både då det gäller mental effektivitet (minne, koncentrationsförmåga, effektivitet) och psykologiskt välbefinnande.

Dagens samhälle utmanar denna förmåga och “multitasking” är en överlevnadsstrategi för många, trots att det i undersökningar visat sig vara extremt ineffektivt.

Detta pass tränar upp din fokusförmåga. Lägg märke till hur lätt eller svårt det är att hålla fokus, och sträva efter att släppa taget om distraktioner i form av tankar.

När du tränar upp din fokuseringsförmåga, kommer du förmodligen lägga märke till att din upplevelse av stress minskar.

Detta pass hör till serien Andning-Fokus-Avslappning och ingår i MIMY:s skapa balans i din vardag. Dessa nycklar innebär både träning (yogiska andningstekniker, mindfulnessmeditation), reflektion och bonusträning (enkla vardagsövningar). Följ programmet i första hand, komplettera med yogapassen om du har tid att utöka din dagliga träning.

Gör varje övning 1-3 minuter eller mer, om du har tid

Dela gärna!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Jag vill gärna höra ifrån dig! Lämna din feedback eller ställ frågor här!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Balans Online

Balans Online erbjuder dig två forskningsbaserade metoder –  mindfulness och medicinsk Yoga.  Via onlinetjänsten kan du bland annat utföra Balansprogrammet,  Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och medicinsk yoga som grundar sig i åratal av erfarenhet och hjälper hjärna och kropp att återfinna sin balans. Du får en enkel, effektiv metod som alla hinner och klarar av att göra.

Copyright 2021 © Balans Institutet