Vecka 5 – Bara sitt, välkomna allt

/

/

Vecka 5 – Bara sitt, välkomna allt

Du saknar tillgång till detta innehåll

För att ta del av innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt medlemskap/abonnemang

eller

Om passet

Detta är femte veckan av MIMY’s 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du testa att ha en nybörjares sinne.

Vecka 5 – Bara sitt, välkomna allt

Veckans reflektion – En nybörjares sinne: ”I en experts sinne finns få möjligheter, medan det i en nybörjares sinne finns oändligt antal möjligheter” Suzuki Roshi, Zen Mind, Beginners Mind. Barn är mästare i mindfulness, mycket på grund av sitt nybörjare sinne. Vad tror du skulle hända om du släppte dina tidigare referensramar (åsikter, tankar och idéer kring hur saker är eller borde vara)? Om du började göra saker på nya sätt än du tidigare trott var ”det rätta sättet”? Om du mötte din partner/chef/kollega som om du aldrig mött honom/henne förut?

Daglig yoga: Långa djupa andetag, ryggflex i fjärilen, framåtböj (utsträckta ben)
Daglig meditation: Sittande meditation

Syfte med övningarna: Yogaövningarna löser upp spänningar i bäcken, höfter, ljumskar och ger en ordentlig stretch. Sittande meditation är grunden i all mindfulnessträning och hjälper dig att observera på ett ickedömande sätt, medveten om allt som pågår i nuet. När du mediterar ska du försöka välkomna allt som pågår, behagligt såväl som obehagligt och din enda uppgift i meditationen är att sitta en stund med det som är.

Vardagsträning: Utför en rutinuppgift dagligen och föreställ dig att det är första gången du gör det. Välj gärna en uppgift du bedömer som ”tråkig” exempelvis byta lakan, diska, städa, plocka ur diskmaskinen eller en uppgift på jobbet du skjutit upp. Se vad som händer när du befriar dig från tidigare åsikter och uppfattningar om uppgiften. Förändras intrycket av det tråkiga i uppgiften?

Din feedback är värdefull!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *