Vecka 4 – Hitta ditt ankare

/

/

Vecka 4 – Hitta ditt ankare

Du saknar tillgång till detta innehåll

För att ta del av innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt medlemskap/abonnemang

eller

Om passet

Detta är den fjärde veckan av Balansprogrammet (6v). Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Denna vecka tränas koncentration, uppmärksamhetsförmåga och förmågan att släppa oro, ältande etc

Vecka 4 – Hitta ditt ankare

Veckans övning: Andningsankaret

Den här övningen hjälper dig att släppa tankar och hitta ditt inre lugn, ”ditt andningsankare”. Sitt bekvämt på en ostörd plats. Blunda gärna. Följ dina andetag enligt instruktionerna. Övningen ökar fokus, koncentrationsförmåga och förmågan att vara här och nu istället för tankar på det som varit eller väntar.

Veckans reflektion: Släppa taget

I samband med övningen andningsankaret blir det väldigt tydligt hur vi upprepar samma tankar gång på gång, och hur svårt det är att vara ”här och nu” på grund av alla tankar. Är det någon tanke du tycker skulle vara skön att släppa taget om just nu? Eller kanske en situation som du tycker borde vara annorlunda, eller en person du tycker borde agera annorlunda? Att bli medveten om vad du vill släppa, är första steget mot att släppa taget.

Veckans bonusträning: MIMY’s slappna av knep

Gör detta varje gång du upplever någon form av stress. Övningen hjälper dig släppa taget om stressfyllda tankar och istället öka förmågan att vara här och nu.

2 reaktioner på ”Vecka 4 – Hitta ditt ankare”

  1. 4:e veckan har börjat och den veckas övning ” Hitta ditt ankare ” är helt fantastiskt.
    Efter att ha suttit och jobbat vid datorn och med annat så tog jag paus och gjorde övningen.
    Den påverkade mej djupt och kraftfullt.
    Ett riktigt ankare som gör att kropp, sinnet och mindfulness sätter sej in i varje fiber.
    Finns bara ett ord….UNDERBAR övning

Jag vill gärna höra ifrån dig! Lämna din feedback eller ställ frågor här!

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Balans Online

Balans Online erbjuder dig två forskningsbaserade metoder –  mindfulness och medicinsk Yoga.  Via onlinetjänsten kan du träna helt på egen hand.  Välkommen att ta del av medicinska yogapass, träningsprogram, övningar för särskilda behov samt delta på livesända kvällspass med Sara Emilionie! 

Copyright 2021 © Balans Institutet