Vecka 1 – Fokus på andningen

/

/

Vecka 1 – Fokus på andningen

Du saknar tillgång till detta innehåll

För att ta del av innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt medlemskap/abonnemang

eller

Om passet

Detta är den första veckan av Balansprogrammet och handlar om att få in daglig återhämtning som en rutin.

Läs mer nedan innan du börjar!

Vecka 1 – Fokus på andningen

Veckans övning: Långa djupa andetag

Långa djupa andetag ger effektiv djupavslappning och påverkar samtliga kemiska och fysiologiska processer i kroppen. Lägg märke till hur det påverkar dig att avsätta tid för djupa andetag dagligen. Gör gärna övningen morgon och kväll om du hinner. Forskning på denna övning visar effekt på bl.a blodtryck, sömn och oro/ångest och övningen har ingått i 90 % av all forskning genomförd på yoga i Sverige.

Veckans reflektion: Reflektera kring dina stressfria stunder

Fundera på vad du har för ”stressfria stunder” under en vanlig vecka. T ex en sovmorgon när du kan äta frukost i lugn och ro utan att ha bråttom. Har du naturliga pauser och stressfria stunder i din vardag? Om inte, fundera på vad du skulle kunna hitta för stressfri stund varje dag, där du bara kan ”vara” utan krav på prestation eller aktivitet.

Veckans bonusträning: Boka in stressfria stunder i din kalender

En rallyförare skulle aldrig hoppa över ett depåstopp. Den som vill vinna loppet går helt enkelt in i depå. Denna vecka ska du göra återhämtning till en självklar rutin genom att boka tid för återhämtning. Gör en påminnelse i mobilen eller boka in tiden i din kalender.  Låt ingenting störa dig under denna stund, inte ens dina egna tankar (en förmåga du kommer att träna upp genom veckans övning).  En stressfri stund kan röra sig om 5–10 minuter, eller längre. Du kan välja att sluta ögonen exakt där du befinner dig och djupandas, långsamt och njutningsfullt äta en måltid, ta ett bad, promenera i naturen.  Upptäck vad som ger dig en känsla av inre rum och stillhet och se till att återhämta dig- varje dag.

Dela gärna!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

1 reaktion på ”Vecka 1 – Fokus på andningen”

Jag vill gärna höra ifrån dig! Lämna din feedback eller ställ frågor här!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Balans Online

Balans Online erbjuder dig två forskningsbaserade metoder –  mindfulness och medicinsk Yoga.  Via onlinetjänsten kan du bland annat utföra Balansprogrammet,  Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och medicinsk yoga som grundar sig i åratal av erfarenhet och hjälper hjärna och kropp att återfinna sin balans. Du får en enkel, effektiv metod som alla hinner och klarar av att göra.

Copyright 2021 © Balans Institutet