Gå direkt till innehåll

På huk pass 5 - Framåtböj, alternerade ben

  • MediYoga
  • 12:43
  • Av: Balans Online

Rygg och nackövningar av olika slag är en central del i alla MediYoga pass, oavsett om vi sitter, står eller är på huk.

Med enkla medel arbetar yogans övningar på att stärka och fördjupa vår balans på alla plan, något som gör att vi lättare klarar av utmaningar i vardagen.

Detta enkla pass är tillsammans med flera andra exempel på hur du kan arbeta med övningar stående på knä eller på huk på ett sätt som skapar balans i både kropp och sinne.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Övningsöversikt

  • in och uttoning

    Intoning på golv

    Intoningen inleder yogaövningen eller yogapasset. Mantrat, Ong Namo Guru Dev Namo repeteras tre gånger, vilket översätts med ungefär: Jag öppnar upp för min inre kraft och förmåga, som nu ska leda mig genom detta pass, mot ökad kunskap och insikt.

    Mantrat fungerar som en signal till kropp och sinne, att nu börjar passet, nu börjar vi träna yoga – tänk Pavlov och hans hundar. Handpositionen, som kallas mudra, har ingen religiös innebörd.

    Det är en rent energibalanserande aktivitet där yin möter yang.

  • latt meditationsstallning

    Långa djupa andetag på golv

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • framatboj alt ben

    Framåtböj, alternerade ben

    Denna stretchövning arbetar med kroppens baksida, där bl.a. ischiasnerven påverkas. Framåtvikningen påverkar bl.a. mage och matsmältning.

    Yogiskt sett är detta en djupt balanserande övning.

  • in och uttoning

    Uttoning på golv

    Uttoningen avslutar yogaövningen eller yogapasset. Mantrat Sat Nam som repeteras tre gånger betyder ungefär: Jag är sann.

    Uttoningen fungerar som slutsignal, nu är övningen/passet över.