Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 9

  • MIMY / Mindfulness
  • 18:45
  • Av: Balans Online

Detta är nionde veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan handlar om att utveckla tacksamhet.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 9 - Utveckla tacksamhet, ta vara på ljusglimtarna i din vardag

Veckans reflektion: En studie visar att människor i de fattigaste delarna av Calcutta kände mer lycka än människor på Manhattan. Fundera på vad du tror det kan bero på. Tacksamhet kräver styrka eftersom du påbörjar en resa bort från den världsliga ovanan att vilja ha mer och istället börjar fokusera på att vara nöjd- och tacksam.

Daglig yoga: Långa djupa, ryggflex, ryggvridning med uppsträckta armar
Daglig meditation: Kärleksfull Vänlighet

Syfte: Att "öppna hjärtat" är yogans yttersta syfte och innebär att du vågar känna på alla känslor så att du kan släppa smärta och öppna upp för glädje. Övningarna hjälper dig att frigöra spänningar runtomkring hjärtregionen.

Vardagsträning: Prova att under en vecka börja varje dag med att skriva en lista på allt du har att vara tacksam över. Det kan vara svårt om du känner att livet är tufft mot dig, men gör ändå ett försök. Lägg märke till hur det påverkar upplevelsen av din dag.

Klicka här för att gå vidare till vecka 10


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • ryggflex MIMY

    Ryggflex

    Ryggflex är en central övning i MediYoga som arbetar med höfter och ländrygg samtidigt som organen i bukhålan blir masserade. Cirkulation av blod, lymf- och spinalvätska påverkas också.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar ryggflexen hela ditt energisystem.

  • ryggvridning armar upp

    Ryggvridning med uppstrackta armar

    Denna flex- och stretchövning arbetar med höfter, ryggrad och andningsmuskulatur samtidigt som de uppsträckta armarna stärker din uthållighet. 

    Utifrån ett yogiskt perspektiv balanserar den hela ditt energisystem.

  • latt meditationsstallning MIMY

    Kärleksfull vänlighet

    Kärleksfull Vänlighet (Loving Kindess) är en flertusenårig buddhistisk teknik för ökad empati och har i internationell forskning visat effekt på bland annat medkänsla, glädje och ökad känsla av samhörighet.

    OBS: Tänk på att det första och viktigaste steget i denna övning är att börja med dig själv.