Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 8

  • MIMY / Mindfulness
  • 18:50
  • Av: Balans Online

Detta är åttonde veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan handlar om att släppa taget.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 8 - Rikta omtanke till dig själv

Veckans reflektion - Släppa taget: Vad är det som oftast tar dig ifrån ditt här och nu? Vilken tanke eller känsla eller händelse dominerar i ditt sinne? Vad tror du skulle hända om du släppte taget om det? Ställ dig frågan: Vill jag släppa denna tanke/känsla? Är jag redo att släppa den nu? Hur skulle jag må utan denna tanke/känsla?

Daglig yoga: Långa djupa andetag, ryggvridning, björngreppet
Daglig meditation: Kärleksfull Vänlighet

Syfte: Yogaövningarna löser upp och motverkar spänningar i bröstkorg, bröstrygg och den fl ertusenåriga meditationstekniken har i forskning visat ökad glädje, medkänsla och empati samt förbättrade relationer. Den engelska översättningen är Loving Kindness. Om meditationen känns svår och du har svårt att rikta kärlek till dig själv är det förmodligen ett tecken på att du behöver just denna meditation.

Vardagsträning: Duscha med full uppmärksamhet på kroppsliga förnimmelser och ljud. Lägg märke till temperaturen på vattnet, vattenstrålens kontakt mot din hud, känslan och doften av löddrande tvål, ljudet av duschstrålen. När du sträcker dig efter en handduk, var medveten om armrörelsen, känn hur du tar tag i handduken, känn kontakten av frotté mot din hud.

Klicka här för att gå vidare till vecka 9


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • ryggvridning MIMY

    Ryggvridning

    Ryggvridningen är en mångfacetterad övning som arbetar med höfter och ryggrad, skulderblad, andningsmuskulatur och hjärta samtidigt som organen i bukhålan blir masserade.

    Cirkulation av blod, lymf- och spinalvätska påverkas också. Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar ryggvridningen hela ditt energisystem och framför allt hjärtat.

  • bjorngreppet MIMY

    Björngreppet

    Denna statiska stretchövning stärker muskulatur i armar, axlar bröstkorg och skuldror. Du får en ökad uthållighet i dessa delar samtidigt cirkulationen ökar. 

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar övningen hjärtchakrat.

  • latt meditationsstallning MIMY

    Kärleksfull vänlighet

    Kärleksfull Vänlighet (Loving Kindess) är en flertusenårig buddhistisk teknik för ökad empati och har i internationell forskning visat effekt på bland annat medkänsla, glädje och ökad känsla av samhörighet.

    OBS: Tänk på att det första och viktigaste steget i denna övning är att börja med dig själv.