Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 7

  • MIMY / Mindfulness
  • 19:30
  • Av: Balans Online

Detta är sjunde veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du fundera på acceptans.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 7 - Möt eventuellt motstånd med nyfikenhet

Veckans reflektion - Acceptans: De flesta människor flyr motstånd genom att vilja fly det obehagliga. Andra fastnar i obehag genom att älta svårigheter och vägra släppa taget. Meditationen ger dig ett alternativ, nämligen att möta obehag med nyfikenhet och acceptans. Det obehagliga är ofta svårt att acceptera. Det behagliga går betydligt lättare. Fundera på vilka områden i livet du skulle behöva ett större mått av acceptans. Ofta är det lättare att genomföra en förändring när man först accepterat sin utgångspunkt. Och om någonting inte går att förändra, varför lägga energi på att göra motstånd?

Daglig yoga: Långa djupa, Sat Kriya, vila
Daglig meditation: Sittande meditation

Syfte med övningen: Yogaövningen Sat Kriya hör till en av yogans kraftigaste övningar och balanserar hela ditt energisystem. Vila alltid efter övningen.

Vardagsträning: Gör allting lite långsammare än vanligt den här veckan. Se dina uppgifter (tex matlagning, städning) som en meditation. Se vad du upptäcker.

Klicka här för att gå vidare till vecka 8


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • sat kriya MIMY

    Sat Kriya

    Denna övning, Sat Kriya, räknas som den enskilt mest kraftfulla övningen i MediYoga. Den sträcker ut, genomblöder, vitaliserar och stärker uthålligheten i din kropp på ett genomgripande sätt.

    Från ett yogiskt perspektiv stärker du och öppnar upp flöde genom hela ditt centrala energisystem, balanserar alla dina chakra.

  • latt meditationsstallning MIMY large

    Sittande meditation

    Sittande meditation är grunden i all meditationsträning. Det inkluderar allt du redan tränat hittills, det vill säga kroppsliga förnimmelser och medvetenhet på tankar och känslor.

    Syftet med sittande meditation är att observera på ett icke-dömande sätt, så att du med klarhet, förståelse och närvaro kan förhålla dig till nuet.

    När du mediterar ska du försöka välkomna allt som pågår, behagligt såväl som obehagligt och förhålla dig till båda tillstånden som tillfälliga gästspel i din verklighet.

    Sittande meditation ger dig praktiskt prov på att ingenting är statiskt och allting förändras.