Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 5

  • MIMY / Mindfulness
  • 19:35
  • Av: Balans Online

Detta är femte veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du testa att ha en nybörjares sinne.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 5 - Bara sitt, välkomna allt

Veckans reflektion - En nybörjares sinne: "I en experts sinne finns få möjligheter, medan det i en nybörjares sinne finns oändligt antal möjligheter" Suzuki Roshi, Zen Mind, Beginners Mind. Barn är mästare i mindfulness, mycket på grund av sitt nybörjare sinne. Vad tror du skulle hända om du släppte dina tidigare referensramar (åsikter, tankar och idéer kring hur saker är eller borde vara)? Om du började göra saker på nya sätt än du tidigare trott var "det rätta sättet"? Om du mötte din partner/chef/kollega som om du aldrig mött honom/henne förut?

Daglig yoga: Långa djupa andetag, ryggflex i fjärilen, framåtböj (utsträckta ben)
Daglig meditation: Sittande meditation

Syfte med övningarna: Yogaövningarna löser upp spänningar i bäcken, höfter, ljumskar och ger en ordentlig stretch. Sittande meditation är grunden i all mindfulnessträning och hjälper dig att observera på ett ickedömande sätt, medveten om allt som pågår i nuet. När du mediterar ska du försöka välkomna allt som pågår, behagligt såväl som obehagligt och din enda uppgift i meditationen är att sitta en stund med det som är.

Vardagsträning: Utför en rutinuppgift dagligen och föreställ dig att det är första gången du gör det. Välj gärna en uppgift du bedömer som "tråkig" exempelvis byta lakan, diska, städa, plocka ur diskmaskinen eller en uppgift på jobbet du skjutit upp. Se vad som händer när du befriar dig från tidigare åsikter och uppfattningar om uppgiften. Förändras intrycket av det tråkiga i uppgiften?

Klicka här för att gå vidare till vecka 6


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • fjarilen MIMY

    Ryggflex i fjärilen

    Denna ryggflexövning öppnar upp och stretchar muskler i bäcken och höfter samtidigt som den stärker ryggen och stimulerar cirkulation. 

    Utifrån ett yogiskt perspektiv öppna den också upp för lust och kreativitet.

  • Framatboj 15613

    Framåtböj

    Denna stretchövning arbetar med kroppens baksida, där bl.a. ischiasnerven påverkas. Framåtvikningen påverkar bl.a. mage och matsmältning.

    Yogiskt sett är detta en djupt balanserande övning.

  • latt meditationsstallning MIMY large

    Sittande meditation

    Sittande meditation är grunden i all meditationsträning. Det inkluderar allt du redan tränat hittills, det vill säga kroppsliga förnimmelser och medvetenhet på tankar och känslor.

    Syftet med sittande meditation är att observera på ett icke-dömande sätt, så att du med klarhet, förståelse och närvaro kan förhålla dig till nuet.

    När du mediterar ska du försöka välkomna allt som pågår, behagligt såväl som obehagligt och förhålla dig till båda tillstånden som tillfälliga gästspel i din verklighet.

    Sittande meditation ger dig praktiskt prov på att ingenting är statiskt och allting förändras.