Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 4

  • MIMY / Mindfulness
  • 13:29
  • Av: Balans Online

Detta är fjärde veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du träna dig i att se samspelet mellan tanke, kropp och känsla.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 4 - Bli medveten om vad som pågår här och nu och utforska samspelet mellan tanke, kropp och känsla

Veckans reflektion - Inte döma: När du dömer är du inte längre i ögonblicket utan istället i dina tankar om ögonblicket. Lägg märke till dömanden i din meditation som till exempel "det här är tråkigt, jag gillar inte att vara så här splittrad". Lägg även märke till dömanden utanför din meditation och refl ektera kring vad du tror skulle hända om du slutade döma. Döm inte att du dömer!

Daglig yoga: Långa djupa andetag, höftlyft (ej om du har mens eller är gravid) och ryggflex
Daglig meditation: Andrum

Syfte med övningarna: Yogaövningarna löser upp spänningar i höfter och ländrygg, meditationen tränar upp förmågan att känna helhet mellan kroppsliga förnimmelser, tankar och känslor. Du ökar din medvetenhet om vad som pågår inom dig.

Vardagsträning: Skriv en lista på 10 saker du uppskattar och njuter av och välj någonting från listan vid 1-3 tillfällen den här veckan. Det kan vara stort som smått; gå på bio, läsa ett månadsmagasin, gå ut med hunden eller ta ett varmt bad. Syftet är att bli medveten om vad du uppskattar och öka närvaron i det. Läxan är särskilt viktig för dig som inte känner dig värdig njutning eller har för mycket att göra. Prioritera aldrig bort omtanken till dig själv oavsett hur du känner.

Klicka här för att gå vidare till vecka 5


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • hoftlyft MIMY

    Höftlyft

    Denna liggande övning stretchar och stärker mjukt och genomgripande muskulatur i ben, bäcken och ländrygg vilket ger en ökad bålstabilitet.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar övningen flödet genom ditt centrala energisystem. En extra bra övning för dig som kvinna då den kan påverka och balansera menscykel, pma, menopaus etc.

    OBS: Ska inte göras vid menstruation.

  • ryggflex MIMY

    Ryggflex

    Ryggflex är en central övning i MediYoga som arbetar med höfter och ländrygg samtidigt som organen i bukhålan blir masserade. Cirkulation av blod, lymf- och spinalvätska påverkas också.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar ryggflexen hela ditt energisystem.

  • latt meditationsstallning MIMY medium

    Andrum

    Andrum är en meditation som hjälper dig koppla bort autopiloten (ditt automatiska sätt att göra saker på) och gör dig uppmärksam på vad som pågår här och nu.

    En bra övning att göra när du snabbt behöver samla ihop dig själv eller skärpa ditt fokus.