Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 3

  • MIMY / Mindfulness
  • 19:48
  • Av: Balans Online

Detta är tredje veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du bli medveten om ditt andningsankare och fundera kring tålamod.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 3 - Hitta ditt andningsankare och rikta uppmärksamhet på din naturliga andning

Veckans reflektion - Tålamod: Brist på tålamod är brist på acceptans av nuet. Reflektera över ditt eget tålamod och hur du mår då du brister i tålamod. Är det någonting som du skulle vilja utveckla, och är du beredd att börja utveckla det i din egen meditation?

Daglig yoga: Långa djupa andetag, suficirklar, barnets position 
Daglig meditation: Andningsankaret

Syfte med övningarna: Yogaövningarna löser upp spänningar i ljumskar, bäcken, höfter och ländrygg. Andningsankaret ökar din koncentrationsförmåga, stillar tankebruset och stärker din förmåga att vara här och nu.

Vardagsträning: Nästa gång du brister i tålamod, lägg märke till hur det känns i kroppen. Prova att ta ett par långa djupa andetag och se om du kan stanna kvar i situationen och undersöka hur brist på tålamod påverkar dig fysiskt och mentalt. Lägg märke till hur du påverkas av andningen och intentionen att undersöka upplevelsen istället för att reagera. Nästa gång du står i en matkö som du tycker går långsamt, se det som ett tillfälle att utveckla tålamod.

Klicka här för att gå vidare till vecka 4


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • suficirklar MIMY

    Suficirklar

    Suficirklar är en övning som arbetar med höfter och rygg samtidigt som organen i bukhålan blir masserade.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv är övningen grundande och stabiliserande, den sägs påverka både grundtrygghet och självkänsla.

  • babystallningen MIMY

    Babyställningen

    Denna avslappningsövning kan om man är stel upplevas utmanande till en början. Från ett yogiskt perspektiv är den djupt balanserande och vilsam.

    Den sägs kunna lyfta kroppsminnen från tidig barndom, känslor av trygghet och avspänning.

  • latt meditationsstallning MIMY

    Andningsankaret

    Andningsankaret är en av mindfulnesstraditionens vanligaste övningar och syftar till ökad uppmärksamhetsförmåga och koncentration. Vid regelbunden träning kommer du att märka att det blir allt lättare att fokusera på din andning, och släppa taget om tankar på det som varit eller väntar.

    Andningsankaret är lämplig vid stress, oroliga tankar eller brist på närvaro. Den hjälper dig att vara här och nu.

    OBS: Tänk på att inte döma dig själv då tankarna vandrar eftersom det är en naturlig del av det mänskliga sinnet.