Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 2

  • MIMY / Mindfulness
  • 22:54
  • Av: Balans Online

Detta är andra veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du fortsätta att fördjupa kontakten med din kropp och utveckla tillit till att kroppen vet vad du behöver.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 2 - Fortsätt att fördjupa kontakten med din kropp

Veckans reflektion: Att utveckla tillit till dig själv och dina upplevelser är en integrerad del av träningen. Reflektera kring din egen tillit. Har du tillit till dig själv eller är det någonting du skulle behöva utveckla? Börja med att lita på att din kropp vet vad du behöver. Lyssna till kroppens signaler, det kommer att utveckla din självtillit

Daglig yoga: Långa djupa andetag, suficirklar, katt och ko
Daglig meditation: Kroppsscanning

Syfte med övningarna: Dessa övningar frigör spänningar i ljumskar, bäckenbotten, ryggmuskulatur och nacke. Ur ett yogiskt energiperspektiv jobbar du även med din grundtrygghet, tillit och självkänsla.

Vardagsträning:
Dag 1-3 - Drick en kopp te eller kaffe under tystnad. Föreställ dig att du sitter med under en japansk teceremoni. Drick din varma dryck med vördnad och full uppmärksamhet. Se koppen du dricker ur, känn doften, upplev smaken, temperaturen och eftersmaken i munnen. Lägg märke till vad som händer när du riktar hela din uppmärksamhet på det du gör för stunden.
Dag 4-7 - Ät en måltid under tystnad. Aktivera alla sinnen. Se maten du äter, känn konsistensen, lukta och känn smaken av varje ny tugga. Lyssna medan du tuggar. Försök att registrera så många intryck som möjligt, även hur din hunger övergår till mättnadskänsla. Hur påverkas din upplevelse av tystnaden? Hur känns det i kroppen innan och efter en måltid?

Klicka här för att gå vidare till vecka 3


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • suficirklar MIMY

    Suficirklar

    Suficirklar är en övning som arbetar med höfter och rygg samtidigt som organen i bukhålan blir masserade.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv är övningen grundande och stabiliserande, den sägs påverka både grundtrygghet och självkänsla.

  • katt och ko MIMY

    Katt och Ko

    Denna genomgripande flexövning arbetar med bäcken, rygg, skuldror och nacke.

    Från ett yogiskt perspektiv balanserar den hela energisystemet.

  • kroppsscanning

    Kroppsscanning

    En stor del av det vakna dygnet spenderar vi på att tänka och planera.

    Den här övningen hjälper dig att släppa den mentala verksamheten för att istället uppleva din fysiska kropp och bli bättre på att lyssna på dess signaler.