Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 12

  • MIMY / Mindfulness
  • 14:00
  • Av: Balans Online

Detta är tolfte och sista veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan handlar om att öka din empati, förmåga att se och ta hand om dig själv.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 12 - Öka din empati, förmåga att se och ta hand om dina behov (EST)

Klicka här för att ladda ned och skriva ut en EST-Tabell

Veckans reflektion: Fundera på din grad av empati, din förmåga att se och ta hand om dig själv.

Daglig yoga: Långa djupa, alternativ ryggflex, nackrullning
Daglig meditation: En minuts andning

Syfte: Övningarna syftar till att lyssna på din inre kommunikation så att du utifrån dina behov kan ta hand om dig själv på bästa sätt och även uttrycka dina behov till andra.

Vardagsträning: Skriv en lista på vilka faktorer som gör att du mår bra och ta ansvar över att ta hand om dina behov. Sträva efter att öka dessa faktorer i din vardag, tex motion, hobbyutövande etc. Tänk på att du är din viktigaste uppgift. Att vara kärleksfull mot sig själv förväxlas av många som egoism, men i själva fallet är det en förutsättning för att kunna rikta kärlek och omtanke till andra.


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • Alternativ ryggflex 15565

    Alternativ Ryggflex

    Denna ryggflexvariant är en genomgripande övning som arbetar med höfter och ländrygg, bröstrygg, skuldror och nacke samtidigt som organen i bukhålan blir masserade.

    Cirkulation av blod, lymf- och spinalvätska påverkas också. Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar denna ryggflexövning hela ditt energisystem.

  • nackrullning MIMY

    Nackrullning

    Denna nackövning stretchar mjukt muskulatur i nacke och hals. Du får en ökad rörlighet och flexibilitet i dessa delar samtidigt som cirkelrörelsen rent mekaniskt påverkar och masserar din sköldkörtel.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar övningen flödet i ditt centrala energisystem.

    OBS: Nacken är en känslig kroppsdel. Det ska inte göra ont att göra denna övning. Gör alla moment långsamt och inkännande. Börja med en liten cirkel, stor som en tenninsboll.

  • latt meditationsstallning MIMY

    En-minutsandning

    Denna andningsövning används för att skapa lugn och närvaro på alla nivåer inom dig.

    Den kräver att du är uppmärksam i stunden och räknas som en av denna yogatraditions mest djupverkande andningsövningar.