Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 11

  • MIMY / Mindfulness
  • 16:54
  • Av: Balans Online

Detta är elfte veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du fundera på full balans och vad det innebär för dig.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 11 - Full balans

Veckans reflektion: Vad betyder balans för dig? Vad tror du att du behöver göra för att uppnå balans i din vardag? Vilka förändringar skulle du behöva göra i din vardag? Vad skulle du behöva öka (tex sömn, motion), vad skulle du behöva minska (för snäva tidsmarginaler/brådska)?

Daglig yoga: En minuts-andning, katt och ko, alternerande skulderlyft
Daglig meditation: Chakrascanning

Syfte: Yogaövningarna och meditationen jobbar på din helhetsbalans och utgår från flertusenårig chakrakunskap som utgår från att all balans och obalans börjar på energinivå.

Vardagsträning: Lyssna medvetet under ett par minuter varje dag. Stanna upp, slut ögonen och inbjud alla ljud att komma till dig. Prova när du sitter på tåget, på jobbet, precis när du vaknat eller står i duschen. Notera hur det känns att lyssna medvetet. Prova gärna att lyssna till ljud som du vanligtvis benämner som störande (buller, högljudd musik). Vad händer med din upplevelse då du lyssnar medvetet?

Klicka här för att gå vidare till vecka 12


Övningsöversikt

  • latt meditationsstallning MIMY

    En-minutsandning

    Denna andningsövning används för att skapa lugn och närvaro på alla nivåer inom dig.

    Den kräver att du är uppmärksam i stunden och räknas som en av denna yogatraditions mest djupverkande andningsövningar.

  • katt och ko MIMY

    Katt och Ko

    Denna genomgripande flexövning arbetar med bäcken, rygg, skuldror och nacke.

    Från ett yogiskt perspektiv balanserar den hela energisystemet.

  • Alternerande skulderlyft 15542

    Alternerande skulderlyft

    Denna skulderövning stretchar mjukt muskulatur i skuldra och nacke. Du får en ökad rörlighet och flexibilitet i dessa delar samtidigt som stretchmomentet rent mekaniskt påverkar och masserar din sköldkörtel och det alternerande inslaget påverkar balansen mellan höger och vänster hjärnhalva.

    Utifrån ett yogiskt perspektiv påverkar övningen flödet i ditt centrala energisystem.

    OBS: Nacken är en känslig kroppsdel. Det ska inte göra ont att göra denna övning. Gör alla moment långsamt och inkännande.

  • Langa djupa andetag 15575

    Chakrascanning

    Chakrascanning är en djupt avslappnande meditation som bygger på övningen kroppsscanning, men som även guidar dig genom yogans syn på kroppen som energisystem.

    Övningen hjälper dig släppa tankar och komma i kontakt med kroppens signaler, så att du lättare kan möta kroppens behov.