Gå direkt till innehåll

MIMY 12v - Vecka 10

  • MIMY / Mindfulness
  • 17:24
  • Av: Balans Online

Detta är tionde veckan av MIMY's 12v-program. Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Den här veckan ska du lägga märkte till hur allting förändras.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 10 - Observera hur allting förändras

Veckans reflektion - Allting förändras: Ju mer vi försöker skydda oss från förändring, desto sämre mår vi rent psykiskt. Rädsla för förändring kan bidra till fastklamrande och oförmåga att släppa taget. Om allting förändras, vad är då meningen med att försöka hålla fast vid någonting? Eller göra motstånd mot inre tillstånd som du inte vill uppleva? Allting kommer ändå att förändras. Rannsaka ditt eget förhållningssätt till denna attityd. Kan du se tendenser till att göra motstånd inför olika situationer eller människor? Hur påverkas detta motstånd då du reflekterar kring att allting förändras, förr eller senare?

Daglig yoga: Långa djupa, Sat Kriya, vila
Daglig meditation: Chakrascanning

Syfte: Sat Kriyan ger grundtrygghet, stabilitet och styrka. Då situationer förändras till det sämre eller du är med om förluster, behöver du denna styrka.

Vardagsträning: Stanna upp dagligen och lyssna medvetet. Prova gärna att lyssna till ljud som du vanligtvis benämner som störande (buller, högljudd musik). Vad händer med din upplevelse då du lyssnar medvetet?

Klicka här för att gå vidare till vecka 11


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • sat kriya MIMY

    Sat Kriya

    Denna övning, Sat Kriya, räknas som den enskilt mest kraftfulla övningen i MediYoga. Den sträcker ut, genomblöder, vitaliserar och stärker uthålligheten i din kropp på ett genomgripande sätt.

    Från ett yogiskt perspektiv stärker du och öppnar upp flöde genom hela ditt centrala energisystem, balanserar alla dina chakra.

  • Langa djupa andetag 15575

    Chakrascanning

    Chakrascanning är en djupt avslappnande meditation som bygger på övningen kroppsscanning, men som även guidar dig genom yogans syn på kroppen som energisystem.

    Övningen hjälper dig släppa tankar och komma i kontakt med kroppens signaler, så att du lättare kan möta kroppens behov.