Gå direkt till innehåll

Balansprogrammet (6v) - Vecka 5

  • MIMY / Mindfulness
  • 05:57
  • Av: Balans Online

Detta är den femte veckan av Balansprogrammet (6v). Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Denna vecka handlar om att acceptera alla typer av känslor.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 5 - Acceptera alla känslor

Veckans övning: Andrum

Denna övning handlar om att se samspelet mellan tanke, kropp och känsla, och hur dessa påverkar varandra. Övningen passar då du känner dig splittrad eller stressad. Du kan göra den precis när som helst, på bussen, under ett möte, innan du somnar på kvällen etc.

Veckans reflektion: Acceptans

Veckans övning påminner dig om det som pågår i dig här och nu och konsten är att tillåta alla typer av tankar, känslor och upplevelser. Vissa känslor är svåra att (er)känna och ännu svårare att uttrycka. Då är det lätt att hamna i reaktioner som får negativa konsekvenser.

Syftet med mindfulnessträningen är att vi ska lära oss agera istället för att reagera, och lära oss acceptera det vi inte kan påverka. Övningen Andrum tillåter dig själv att känna på alla känslor och acceptera dem som en del av verkligheten just nu.

Veckans bonusträning: Välkomna allt som dyker upp

Den här veckan ska du stanna upp och göra andrum i din vardag varje gång du känner minsta obehag, stress eller splittring. Försök att varken censurera tankar/känslor eller fastna i dem. Låt dig inspireras av dikten nedan.

Värdshuset av Rumi (översättning Johan Bergstad)

Människan är ett värdshus, varje morgon en ny ankomst.
En glädje, en sorg, en elakhet, en kortvarig uppmärksamhet kommer som en oväntad besökare.
Välkomna och underhåll dem alla! Även om det är en samling sorger, som våldsamt sopar ditt hus rent på bohag, behandla ändå varje gäst med vördnad.
Du kanske städas ren för någon ny njutning.
Den mörka tanken, skammen, elakheten, möt dem alla vid dörren skrattande, och bjud in dem.
Var tacksam vem som än kommer, för alla har skickats som en vägvisare från bortom.

Klicka här för att gå vidare till vecka 6


Övningsöversikt

  • latt meditationsstallning MIMY medium

    Andrum

    Andrum är en meditation som hjälper dig koppla bort autopiloten (ditt automatiska sätt att göra saker på) och gör dig uppmärksam på vad som pågår här och nu.

    En bra övning att göra när du snabbt behöver samla ihop dig själv eller skärpa ditt fokus.

  • latt meditationsstallning MIMY

    Reflektion - Acceptans

    Veckans övning påminner dig om det som pågår i dig här och nu. Konsten är att tillåta alla typer av tankar, känslor och upplevelser, oavsett om du tycker de är positiva eller negativa. Vissa känslor är svåra att (er)känna och ännu svårare att uttrycka. Då är det lätt att hamna i reaktioner istället för att agera klokt.

    Syftet med mindfulnessträningen är att vi ska lära oss agera istället för att reagera och skilja på det vi kan påverka och inte påverkaDet vi inte kan påverka behöver vi lära oss acceptera, även om det är svårt. Övningen Andrum tillåter dig själv att känna på alla känslor och acceptera dem som en del av verkligheten just nu.