Gå direkt till innehåll

Balansprogrammet (6v) - Vecka 4

  • MIMY / Mindfulness
  • 06:44
  • Av: Balans Online

Detta är den fjärde veckan av Balansprogrammet (6v). Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Denna vecka tränas koncentration, uppmärksamhetsförmåga och förmågan att släppa oro, ältande etc

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 4 - Hitta ditt ankare

Veckans övning: Andningsankaret

Den här övningen hjälper dig att släppa tankar och hitta ditt inre lugn, ”ditt andningsankare”. Sitt bekvämt på en ostörd plats. Blunda gärna. Följ dina andetag enligt instruktionerna. Övningen ökar fokus, koncentrationsförmåga och förmågan att vara här och nu istället för tankar på det som varit eller väntar.

Veckans reflektion: Släppa taget

I samband med övningen andningsankaret blir det väldigt tydligt hur vi upprepar samma tankar gång på gång, och hur svårt det är att vara ”här och nu” på grund av alla tankar. Är det någon tanke du tycker skulle vara skön att släppa taget om just nu? Eller kanske en situation som du tycker borde vara annorlunda, eller en person du tycker borde agera annorlunda? Att bli medveten om vad du vill släppa, är första steget mot att släppa taget.

Veckans bonusträning: MIMY's slappna av knep

Gör detta varje gång du upplever någon form av stress. Övningen hjälper dig släppa taget om stressfyllda tankar och istället öka förmågan att vara här och nu.

Klicka här för att gå vidare till vecka 5


Övningsöversikt

  • latt meditationsstallning MIMY

    Andningsankaret

    Andningsankaret är en av mindfulnesstraditionens vanligaste övningar och syftar till ökad uppmärksamhetsförmåga och koncentration. Vid regelbunden träning kommer du att märka att det blir allt lättare att fokusera på din andning, och släppa taget om tankar på det som varit eller väntar.

    Andningsankaret är lämplig vid stress, oroliga tankar eller brist på närvaro. Den hjälper dig att vara här och nu.

    OBS: Tänk på att inte döma dig själv då tankarna vandrar eftersom det är en naturlig del av det mänskliga sinnet.

  • latt meditationsstallning MIMY medium

    Reflektion - Släppa taget

    I samband med övningen andningsankaret blir det väldigt tydligt hur vi upprepar samma tankar gång på gång, och hur svårt det är att vara ”här och nu” på grund av alla tankar. Är det någon tanke du tycker skulle vara skön att släppa taget om just nu? Eller kanske en situation som du tycker borde vara annorlunda, eller en person du tycker borde agera annorlunda? Att bli medveten om vad du vill släppa, är första steget mot att släppa taget. 

  • latt meditationsstallning MIMY large

    MIMY's slappna av knep

    Gör detta varje gång du upplever någon form av stress:

    1. Stanna upp. Ta ett djupt andetag. Tänk tyst för dig själv: Jag andas in, jag andas ut, jag släpper tankar på det som har varit.

    2. Ta ett till djupt andetag: Tänk tyst för dig själv: Jag andas in, jag andas ut, jag släpper tankar på det som väntar.

    3. Ta ett sista djupt andetag, tänk: Jag andas in, jag andas ut, jag slappnar av just nu.

    MIMY's slappna av knep hjälper dig släppa taget om stressfyllda tankar och istället öka förmågan att vara här och nu.