Gå direkt till innehåll

Balansprogrammet (6v) - Vecka 2

  • MIMY / Mindfulness
  • 12:49
  • Av: Balans Online

Detta är den andra veckan av Balansprogrammet (6v). Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Denna vecka handlar om att komma i kontakt med kroppen och utveckla tillit till kroppens signaler.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 2 - Känn din kropp

Veckans övning: Kroppsscanning

Denna vecka ska du göra en daglig kroppsscanning. Välj en lugn plats där du ostörd kan lyssna på övningen kroppsscanning. Se till att stänga av tv, radio, mobiltelefon. Du kan göra övningen liggande, sittande, stående.

Övningen ökar förmågan att lyssna/uppfatta kroppens signaler och behov. Kroppsscanning passar väldigt bra om du har svårt att slappna av eller somna eftersom du genom att rikta uppmärksamheten mot kroppen lättare kan släppa tankar.

Lägg märke till hur det påverkar dig att avsätta tid för en kroppsscanning dagligen.

Veckans reflektion: Reflektera kring tillit

Känner du tillit till dig själv och dina upplevelser? Lyssnar du på din kropps behov? T ex äter du när du är hungrig, vilar du när kroppen signalerar behov av återhämtning, litar du på kroppens egna signaler? Reflektera kring din förmåga att lyssna inåt och lita på dina egna signaler inifrån.

Veckans bonusträning: Lyssna på kroppen

De allra flesta av oss lever som ”huvudfotingar”, dvs vi låter våra tankar styra våra prioriteringar och hur vi mår. Prova denna vecka att i första hand lyssna på kroppens signaler, i andra hand på sinnets tolkningar (måsten, borden etc). Lägg märke till om det blir någon skillnad på hur du mår och hanterar din vardag.

Klicka här för att gå vidare till vecka 3


Övningsöversikt

  • kroppsscanning

    Kroppsscanning

    En stor del av det vakna dygnet spenderar vi på att tänka och planera.

    Den här övningen hjälper dig att släppa den mentala verksamheten för att istället uppleva din fysiska kropp och bli bättre på att lyssna på dess signaler.

  • latt meditationsstallning MIMY medium

    Reflektion - Tillit

    Tillit är avgörande för att du ska känna en grundläggande trygghet i dig själv. Känner du tillit till dig själv och dina upplevelser? Lyssnar du på din kropps behov? T ex äter du när du är hungrig, vilar du när kroppen signalerar behov av återhämtning, litar du på kroppens egna signaler? Reflektera kring din förmåga att lyssna inåt och lita på dina egna signaler inifrån. Låt MIMY träningen hjälpa dig att utveckla denna förmåga.