Gå direkt till innehåll

Balansprogrammet (6v) - Vecka 1

  • MIMY / Mindfulness
  • 05:54
  • Av: Balans Online

Detta är den första veckan av Balansprogrammet (6v). Du kan läsa mer ingående om programmet här.

Denna vecka läggs grunden till korrekt andning. 

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Vecka 1 – Fokus på andningen

Veckans övning: Långa djupa andetag

Långa djupa andetag ger effektiv djupavslappning och påverkar samtliga kemiska och fysiologiska processer i kroppen. Lägg märke till hur det påverkar dig att avsätta tid för djupa andetag dagligen. Gör gärna övningen morgon och kväll om du hinner.

Veckans reflektion: Reflektera kring dina stressfria stunder

Fundera på vad du har för ”stressfria stunder” under en vanlig vecka. T ex en sovmorgon när du kan äta frukost i lugn och ro utan att ha bråttom. Har du naturliga pauser och stressfria stunder i din vardag? Om inte, fundera på vad du skulle kunna hitta för stressfri stund varje dag, där du bara kan ”vara” utan krav på prestation eller aktivitet.

Veckans bonusträning: Boka dagliga stressfria stunder med dig själv

Gör en påminnelse i mobilen, skriv in i almanackan eller sätt upp en lapp på kylskåpet med exakta tider för din stressfria stund. Låt ingenting störa dig under denna stund. Det kan röra sig om 5–10 minuter, eller 30 min. Du kan välja att djupandas, ta ett bad, promenera i naturen eller vad som helst som ger dig en känsla av inre rum och stillhet.

Klicka här för att gå vidare till vecka 2


Övningsöversikt

  • Langa djupa andetag 15575

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • latt meditationsstallning MIMY

    Reflektion - Stressfria stunder

    Fundera på vad du har för ”stressfria stunder” under en vanlig vecka. T ex en sovmorgon när du kan äta frukost i lugn och ro utan att ha bråttom, en promenad i naturen, en lässtund i soffan etc. Har du naturliga pauser och stressfria stunder i din vardag? Om inte, fundera på vad du skulle kunna hitta för stressfri stund varje dag, där du bara kan ”vara” utan krav på prestation eller aktivitet.