Gå direkt till innehåll

Andningspass 8 - Sitali Pranayama

  • MediYoga
  • 12:43
  • Av: Balans Online

Andningen är central i MediYoga likväl som i all form av traditionell yoga. När du andas lugnt och djupt påverkas hela ditt system, både fysiskt mentalt och emotionellt.

Du skapar ett parasympatikus påslag, en lugn och ro respons inom dig. Detta enkla pass är ett i en serie där du lär dig att använda din andningsapparat på ett sätt som skapar balans i både kropp och sinne.

Sitali Pranayama används inom yogan för att lugna ner, kyla ner systemet och rekommenderas vid stark stress, feber m.m.

För att spela upp det här innehållet behöver du vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang.


Övningsöversikt

  • 11343

    Intoning

    Intoningen inleder yogaövningen eller yogapasset. Mantrat, Ong Namo Guru Dev Namo repeteras tre gånger, vilket översätts med ungefär: Jag öppnar upp för min inre kraft och förmåga, som nu ska leda mig genom detta pass, mot ökad kunskap och insikt.

    Mantrat fungerar som en signal till kropp och sinne, att nu börjar passet, nu börjar vi träna yoga – tänk Pavlov och hans hundar. Handpositionen, som kallas mudra, har ingen religiös innebörd.

    Det är en rent energibalanserande aktivitet där yin möter yang.

  • 11351

    Långa djupa andetag

    Denna andningsövning är den mest centrala i MediYoga. Den används i de flesta övningar vi gör och i vilostunderna mellan övningarna, den reducerar stress och skapar ett parasympatikus påslag, en lugn-och-ro respons inom dig.

  • 11376

    Sitali Pranayama

    Sitali Pranayama är en övning för att rena, lugna och kyla ner både kropp och sinne. Den rekommenderas att göras vid t.ex. feber eller stark stress.

  • 11343

    Uttoning

    Uttoningen avslutar yogaövningen eller yogapasset. Mantrat Sat Nam som repeteras tre gånger betyder ungefär: Jag är sann.

    Uttoningen fungerar som slutsignal, nu är övningen/passet över.